tirsdag 22. februar 2011

Markedet i Arguineguin





Tirsdag er det stort marked i Arguineguin. Vi har vært der to ganger, en gang var jeg alene, og en gang sammen med Emma. Selv om det har resultert i noen greie kjøp, blir det ikke særlig ofte jeg går der. Det blir for mye "norske-helvete"..:), som jeg har begynt å kalle situasjoner hvor det bare blir FOR mange nordmenn samlet på ett sted. Spar-butikken på søndager i Arguineguin, er også norske-helvete. (En gang var en gang for mye :-)

Misforstå meg rett: At det er et norsk miljø her, er en stor grunn til at vi er her også. Vi har blitt kjent med veldig mange koselige folk, og ville ikke være på et sted uten nordmenn hele vinteren. For eksempel i Salobrena hvor vi ferierte tre somre, i leid byhus, traff vi så å si ingen nordmenn på all den tiden vi var der.

I Salobrena var markedet annerledes. Det så ganske likt ut, men forskjellen var at det var spanjolene sitt handlested. De lokale butikkene hadde stands på markedet, og jeg kjøpte flere par gode sko som jeg har ennå, blant annet. Markedet i Arguineguin er overtatt av turistene og nesten bare det.

På tirsdager er det så mye folk i Arguineguin at sist gang stod det to trafikk-konstabler i hver sitt veikryss, og dirigerte trafikken på den gammeldagse måten jeg ikke har sett siden 60-tallet hjemme i Bergen. Alle restauranter og uteserveringer er stappfulle. Den norske klubben, som ligger rett ved markedsplassen, minner mest om 17.mai den dagen. Og markedet er stappfullt av nordmenn som snakker høyt og pruter høyt.

Noen formildende omstendigheter finnes: Manneparkering med ølservering.
Ellers morsomt å se hvordan undetøysalget foregår. Hauger og rader av bh-er og truser på rad og rekke henger utstilt.

Kjøp hittil: Ny klokke, i det anerkjente merket Exactime..:) Den standen var en butikk, faste priser og fine ting. Litt bling og praktisk svart plast-rem, nesten et must i varmen her. 29 små euro for klokken. Ellers: Tre flotte badelaken, fire truser (!), et forkle og et smykke.

Saksopplysning: Alle kommuner med over 5000 innbyggere har en lovpålagt plikt til å arrangere minst ett marked for sine innbyggere, som en del av det kollektive servicetilbudet. Det er altså ikke BARE for turistene.

1 kommentar: